donderdag 21 juni 2018

Dag 54 - Imsterberg-Fliess - 25 km

Zitten we weer in een pension op 1080 meter hoog boven de rest van de wereld. Gisteren was het laatste gedeelte van de reis al een bovenmenselijke krachtsinspanning, nu was het óók nog eens een heel avontuur.

Vanmorgen beginnen we met de afdaling uit Imsterberg naar de route die beneden verder gaat. We volgen de fietsroute, die is minder mooi waarschijnlijk maar die is vlakker dan de wandelroute die over de berg gaat en die langer is. De fietsroute volgt de rivier en gaat over asfalt.

In Schönwies komen we wederom de Jakobsweg tegen, de Tirol Jakobsweg. Vandaag zien we ook verschillende keren weer de markeringen voor de Jerusalem Way.

In Schönwies gaan we even van het pad af om bij de Mpreis bananen te kopen en kersen. Een pond kersen is veel om te sjouwen, maar als ze maar een euro zijn.....  En gisteren hebben we helemaal geen fruit op. We hoeven niet lang te sjouwen want bij de kerk is een waterbron waar we ze wassen en dan kunnen we ze lopendeweg eten.
We bekijken nog even de kerk, de Kirche Hl. Vigil. Alle kerken hier zijn open en vrij toegankelijk.

We lopen verder over het fietspad tussen de rivier de Inn, de bergen, het spoor en de snelweg.

Het landschap is mooi. We hebben geluk dat het helder weer is. We zien steeds in de verte nieuwe besneeuwde toppen verschijnen en het verbaast ons steeds weer hoe snel ze dichterbij komen. Dat je lopend zo ver kunt komen vinden we geweldig.

We lopen door Zams heen. Het is niet mooi, er is veel industrie.
Ook Landeck boeit ons niet zo. Ook daar is veel industrie, het is er druk. De rivier loopt er dwars doorheen en we steken hem verschillende keren over.
We gaan er wel een Chinees binnen voor een lunch. Een Mittagtisch is maar €6,70. Je krijgt soep, en mag een gerecht kiezen. We nemen iets met veel groenten. We krijgen hier in Oostenrijk net als in Duitsland veel vlees en weinig groenten. Dus de chinees is bij ons favoriet. En dan nog een halve liter ijsthee erbij voor de dorst.

Na Landeck wordt het pad mooier. Het is nog steeds asfalt maar het gaat langs de rivier door het bos. Schaduw, heerlijk. Het zou vandaag weer tegen de 30 graden worden.

Na Landeck passeren we Urgen en dan zien we boven op de berg ons doel van vandaag liggen: Fliess.

Eerst de rivier weer over, deze keer over een houten brug met een dakje.

We nemen nog even het fietspad totdat we onder aan de berg staan. Er zou een voetpad naar Fliess zijn maar we stuiten op huizen waar we niet doorheen kunnen. We vragen iemand die zijn kersenboom aan het plukken is hoe we te voet naar boven kunnen. Ja, dat kan twee huizen verderop maar dan moeten we een stukje over privégrond. Prima. Maar twee huizen verderop staat een mevrouw ons al op te wachten met haar man. Nee, dat gaat niet. We moeten bij de boerderij er naast zijn, een stukje over het erf en dan klimmen. Ook goed. We gaan aan de slag. We klimmen in 20 minuten tijd 100 meter op een helling die wel 45% lijkt,  met onze rugzakken van 10 kilo. En het is bloedheet. Gelukkig hebben we onze waterflessen nog vol omdat we de hele dag door gebruik hebben gemaakt van de bronnetjes.

En dan staan we voor een hek: privé. Geen doorgang. Tja. We gaan door, er is geen weg terug.

We maken de poort open en steken snel het steile weiland over. Daarna nog een keertje 100 meter klimmen en dan staan we in Fliess.

De verrassing van vandaag is een kamer met bad en balkon én een kleine keuken. Niet meer buiten de deur eten vandaag. Nog voor we in bad gaan even om boodschappen en dan rust.