vrijdag 22 juni 2018

Dag 55 - Fliess-Ffunds - 25,9 km

Een lawine op het pad, een stroom water waar we doorheen moeten waden, een loodrechte  helling beklimmen, balanceren op een hek en als klap op de vuurpijl  een onverwachte klauterpartij langs een richel boven de rivier. Het kon maar niet op vandaag.

De dag begon rustig. Onze pensionhoudster was er zo van ondersteboven dat we helemaal uit Nederland kwamen gelopen dat ze er mee instemde ons wat vroeger een ontbijt te serveren. Ze ging akkoord met half acht. Het is vandaag wat frisser dus we hoeven niet echt rekening te houden met de warmte.

Gisterenavond hebben we zitten genieten van de wolken boven de bergen. Hoe de buien de toppen verstoppen en weer tevoorschijn toveren. Als de zon achter de berg verdwijnt is het snel donker. Wat dat betreft heb je in de bergen niet zulke lange zomerse dagen als bij ons.

We moeten de berg weer afdalen om bij de rivier te komen. Het is een mooi pad, in de diepte zien we de rivier en een stuwdam. Het duurt niet lang. Er staat een bordje dat het pad 'gesperrt' is, maar we zijn nu al zo ver en we zien geen problemen dus we hobbelen door. Er komt een stroom water naar beneden dus we denken dat dit het probleem is. Makkie, we kunnen er wel doorheen, onze schoenen zijn waterdicht. Maar verderop ligt het echte probleem: een lawine op het pad. Dat wordt klauteren op de steile helling. Want aan deze kant is de berg net zo steil als gisteren aan de andere kant.

Na 45 minuten zijn we op het fietspad bij de rivier. Een mooi pad, het is nog vroeg dus nog geen fietsers. We lopen over een brug uit 1899, de Pontlazbrücke, de lange brug.

We zijn al snel in Prutz waar we langs een camping komen. Bij het informatiekantoor net over de brug halen we een stempel. Ze zijn meestal na de middag dicht. En in kerken is vaak niemand aanwezig.

We eten op een mooi plekje aan de rivier een banaan.

We merken dat het vakantieseizoen op gang komt. We zien op de weg naast de rivier veel vakantieverkeer voorbij komen.  Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom we moeite hebben met het boeken van overnachtingen.
We klimmen de hele dag gestaag, we gaan stroomopwaarts langs de rivier.

Ineens houdt het pad weer op. We staan voor twee boerderijen met daarachter een berg en volgens onze GPS tracks moeten we daar tussendoor. We gaan tussen de huizen door en beklimmen de hoge steile talud. Dan een weiland in maar dan moeten we wel over een hek. Klimmen en klauteren, de balken liggen los.

Verder lijkt het pad goed dus we gaan verder.
We lopen lekker langs de rivier en zien dat mensen aan het raften zijn. Dat vroegen we ons al af, de rivier is zo wild dat vraagt om raften.

Maar ineens gaat het pad omhoog. Dat stond niet in de folder. We stijgen flink over een pad boven de rivier. Er staat een bord dat het levensgevaarlijk is voor ruiters te paard. Dat zijn wij niet. Verderop een bord voor mountainbikers. Op wandelaars wordt hier niet gerekend.

Bij een kleine lawine denken we dat dit het gevaar was voor de paarden, maar verderop wordt het ons duidelijk. We lopen langs een smalle richel hoog boven de rivier, het is weer klauteren geblazen.....

Bij Tösens staat weer een bord Wanderweg gesperrt. We hebben ons lesje geleerd. Het was een stuk over een oude Romeinse brug maar we kunnen zó zien dat de weg kapot is.

De fietsroute maar weer. We zijn nog niet op die route of we constateren dat de fietsers hier goed verwend worden. Er is een waterbron. Die hebben we op de wandelweg vandaag nog niet gezien. Er is een informatiebord en zelfs een fietspomp. En wij maar ploeteren....

In Stein stoppen we even op een bankje. Google zegt netjes hoe laat de bus komt. Het is een bushalte....

Uiteindelijk komen we via een mooi breed dal op plaats van bestemming.
In Pfunds vragen we bij het Informatiekantoor hoe we morgen het beste naar Naudens kunnen lopen. We moeten nu serieus de Alpen over.

1. Loes castelijns22 juni 2018 om 21:10

Nou zeg wel een dag met hindernissen, maar wat een prachtige natuur.

2. Ik heb toch spierpijn in mijn kuiten van een wandeltochtje door de duinen van Zoutelande naar Vlissingen Anja! :D