zaterdag 23 juni 2018

Dag 56 - Pfunds-Nauders - 22,1 km

Hebben wij weer hoor. We zijn aanbeland in een dorp dat een week lang de Nauders Radsporttage heeft. Alles zit vol met fietsers. En wij maar denken dat de feestelijke ontvangst voor ons was, we zitten midden in de start/finish van de wedstrijden.

Nauders
Vandaag hebben we grenzen overschreden: Oostenrijk, Zwitserland en weer Oostenrijk in vandaag. En morgen naar Italië.

We lopen vandaag de route die we gisteren geadviseerd kregen bij het toeristeninformatiekantoor. We gaan eerst bij de bakker om koeken en een kleine pizza voor vanmiddag. Het lukt me eindelijk om wat lavendel te plukken voor in mijn rugzak. Die ruikt helemaal niet fris meer....

We gaan het fietspad op en lopen door het brede dal. Eerst komen we langs een camping die vlak bij de  Kajetansbrücke ligt.

We lopen een stuk langs de rivier en gaan dan de autoweg op. Daar staat eindelijk een bord met aanwijzingen hoe je als fietser veilig in Nauders kunt komen, en vandaag doen we alsof we fietsers zijn. Er is een wandelweg maar die gaat weer langs richels wat op zich wel mooi kan zijn, maar uiteindelijk kom je op een drukke weg terecht

We lopen dus over de autoweg die gelukkig niet druk is. Veel fietsers, motorrijders en vakantieverkeer. Er zijn wel wat tunnels maar die zijn open en er is een pad.
Het is goed te lopen en we genieten van de bergen.

We zijn voor negen uur bij de grens van Oostenrijk naar Zwitserland.

We passeren onderweg wat wegwerkzaamheden met stoplichten en wij lopen gewoon door.

Halverwege gebruiken we wat boomstammen om op te zitten. We hebben heerlijke notenkoeken die we beter in de maag kunnen hebben dan in de rugzak.

Bij Martina is de grens. Daar is zelfs een echte grenspost van Zwitserland naar Oostenrijk.

Dan begint de klim naar Nauders, naar de Norbertshöhe op 1405 meter is. We sliepen in Pfunds op 974 meter dus we klimmen flink vandaag.
Er zijn elf haarspeldbochten en we gaan lekker. De klim is niet heftig al zien we dat sommige fietsers het moeilijk hebben. De fietsers die naar beneden komen vliegen ons met een rotgang tegemoet.

Halverwege vinden we een plek in de schaduw om onze pizza te eten. De uitzichten hier zijn geweldig. Voor ons is dit echt een van de hoogtepunten van de wandeling. Eh....letterlijk en figuurlijk.

Op de top maken we foto's, dat hoort zo natuurlijk. En dan nemen we een zijpad naar beneden naar Nauders, dat ligt ongeveer 50 meter lager.

We worden dus groots onthaald in het stadje. Het was alleen niet voor ons bedoeld. De dame bij het VVV kantoor waar we nog even een stempel halen vindt wel dat we dat verdiend hebben. Helemaal uit Nederland gelopen....

We zijn vandaag vroeg 'binnen'. Om twee uur al. We worden ontvangen met een drankje, dan douchen en even boodschappen doen voor morgen en dan duiken we de sauna in. Lekker.

Morgen gaan we de Reschenpas bedwingen.