zondag 24 juni 2018

Dag 57 - Nauders-San Valentino alla Muta - 16,3 km

We zijn in Italië. We zijn de grens over gegaan van Oostenrijk via de Reschenpasch.

Om vijf uur vanochtend kwam de fietsploeg op gang. Vanaf dat moment was er al ontbijt. Om half zeven knalde het startschot.
Voor ons tijd om op te staan. We gaan de fietsers vandaag nog tegenkomen.  Ze fietsen een ronde van 168 km en rond de middag komen we ze tegen bij de stuwdam van de Reschensee.

De dame bij de receptie van het hotel was diep onder de indruk van onze wandeling. Wacht, zei ze, hier heb je iets voor onderweg. Een lolly! Lekker om op te sabbelen...

Vanuit Nauders is het nog even klimmen, in Italië zullen we in de loop van de ochtend op het hoogste punt zijn van onze hele wandeling, 1511 meter.
Maar eerst lopen we vanuit Nauders onder de skiliften door over een mooi pad richting Italië.

Na anderhalf uur zijn we bij de grens. Het is druk op de weg, er is een stoet oude tractoren die de boel ophoudt. En veel vakantieverkeer.

Reschen op zich is maar een klein dorpje dat aan de Reschensee ligt. Dat is een groot stuwmeer van 6 kilometer lang dat in de jaren 50 van de vorige eeuw is gevormd.

We doen rustig aan vandaag, het is niet ver en niet zwaar. Vanaf nu gaan we dalen. We stoppen regelmatig om van de uitzichten te genieten. Er zijn kitesurfers bezig, dat is altijd mooi om te zien. Bij het meer zijn verschillende leuke plekjes. Zelfs een schommelbank waar we onze kersen opeten met zicht op de bergen.

Halverwege het meer staat de oude kerktoren van Alt-Graun, het enige dat is overgebleven van het oude stadje.

We zijn al snel bij de dam van het stuwmeer, en daar achter ligt San Valentino, onze bestemming van vandaag.

1. Mooi verslag weer en wandel rustig verder. Je hoeft geen geen geld meer te wisselen aan de grens dat is toch handig

2. Prachtige foto's en verslagen. Ik wens jullie de volgende zin :
    Benvenuto in Italia. Goditi il ​​nostro bellissimo paese! Wat hebben jullie een mooie, maar soms bijzondere reis !